Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa
Pawilon polski na wystawie w Paryżu w 1925 roku zachwycał już samą swoją bryłą. Zaprojektowany przez Józefa Czajkowskiego, wyróżniał się na tle modernistycznych konstrukcji, czerpiąc inspirację z folkloru i architektury Podhala. Pomimo tradycyjnych inspiracji, pawilon został zbudowany z nowoczesnych materiałów, takich jak żelbet i szkło. Połączenie tradycji i nowoczesności stało się znakiem rozpoznawczym polskiego designu.
Pawilon został usytuowany na prawym brzegu Sekwany, w pobliżu mostu Aleksandra III. Ta prestiżowa lokalizacja zapewniała mu dużą widoczność i przyciągała tłumy zwiedzających.
Miał kształt wydłużonego prostokąta, zwieńczonego szklaną 23-metrową wieżą, o metalowej konstrukcji podświetlaną w nocy (efekt ten cieszył się zachwytem publiczności, chętnie odwiedzającej pawilon po zmroku). Ściany zewnętrzne były pokryte jasnym tynkiem i ozdobione geometrycznymi wzorami inspirowanymi motywami ludowymi. Główne wejście do pawilonu prowadziło przez reprezentacyjny dziedziniec, otoczony drewnianymi ławami rzeźbionymi w stylu ludowym.


Dziedziniec Pawilonu zdobiła rzeźba Henryka Kuny Rytm przedstawiająca młodą dziewczynę w lekkiej, tanecznej pozie. W podcieniach atrium umieszczono sgraffitowe herby polskich miast ze zgeometryzowanymi dekoracjami roślinnymi autorstwa Wojciecha Jastrzębowskiego.
Wnętrze pawilonu polskiego zachwycało bogactwem form, kolorów i materiałów. Prezentowano tam meble, tkaniny, ceramikę, szkło i inne wyroby rzemieślnicze, które stanowiły kwintesencję stylu art déco. Sam pawilon był podzielony na trzy części: foyer, salon reprezentacyjny i salę ekspozycyjną.
Sercem pawilonu był salon reprezentacyjny. Było to przestronne ośmiokątne pomieszczenie, nakryte szklaną kopułą. Podłoga salonu była wyłożona mozaiką z rombów, kwadratów i trójkątów wykonanych z różnych gatunków polskiego drewna. Ściany zdobiły monumentalne freski autorstwa Karola Tichego, przedstawiające sceny z historii Polski. Wewnątrz znajdowały się również meble zaprojektowane przez czołowych polskich projektantów, takich jak Józef Czajkowski i Wojciech Jastrzębowski.
Sala ekspozycyjna była podzielona na kilka sekcji, w których prezentowano różne rodzaje wyrobów rzemieślniczych. Zwiedzający mogli podziwiać m.in.: meble, tkaniny i tapety, ceramikę i szkło, rzeźby i elementy dekoracyjne.
![MIDA9B1 Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemys?u [Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes], Pary? 1925. Ekspozycja polska w Dziale wn?trz przy Esplanadzie Inwalidów - stolik z sali kilimów, projekt Edwarda Trojanowskiego; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 - 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy, wyroby z w?ókien / papier / karton; odbitka fotograficzna: wys. 21 cm, szer. 14,5 cm, podk?adka: wys. 33,1 cm, szer. 40,4 cm; DI 67069/78 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/MIDA9B1-qn6h1jf8zdboyr3ra6fg6qej0hduhl9akk5d82eeg0.jpg)
![Miedzynarodowa-Wystawa-Sztuk-Dekoracyjnych-i-Nowoczesnego-Przemyslu-Exposition-Internationale-des-Arts-Decoratifs-et-Industriels-Modernes-Paryz-1925.-Ekspozycja-polska-w-Grand-Palais-stolik-i Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemys?u [Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes], Pary? 1925. Ekspozycja polska w Grand Palais - stolik i wazonik; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 - 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy, wyroby z w?ókien / papier / karton; odbitka fotograficzna: wys. 20,8 cm, szer. 14,2 cm, podk?adka: wys. 33,1 cm, szer. 40,4 cm; DI 67069/67 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Miedzynarodowa-Wystawa-Sztuk-Dekoracyjnych-i-Nowoczesnego-Przemyslu-Exposition-Internationale-des-Arts-Decoratifs-et-Industriels-Modernes-Paryz-1925.-Ekspozycja-polska-w-Grand-Palais-stolik-i-qn6h1jf8zdboyr3ra6fg6qej0hduhl9akk5d82eeg0.jpg)
![MI470D1 Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemys?u [Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes], Pary? 1925. Ekspozycja polska w Grand Palais - rega? z pokoju bibliotecznego, projekt Edwarda Trojanowskiego; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 - 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy, wyroby z w?ókien / papier / karton; odbitka fotograficzna: wys. 19,6 cm, szer. 14,7 cm, podk?adka: wys. 33,1 cm, szer. 40,4 cm; DI 67069/84 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/MI470D1-qn6h82ewfy9dl9mf6006i33rit7lxx66sv8r78pz8g.jpg)
Za sukcesem pawilonu polskiego stała grupa utalentowanych artystów
i rzemieślników. Wśród nich znaleźli się m.in.:
Karol Tichy: malarz i grafik, twórca monumentalnych dekoracji ściennych.
Zofia Sryjeńska: malarka i graficzka, autorka projektów tkanin i tapet
inspirowanych folklorem.
Jan Szczepkowski: rzeźbiarz, pedagog.
Józef Czajkowski: architekt i projektant mebli, autor wielu cenionych
projektów.
Na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 roku Polacy odnieśli ogromny sukces, zdobywając łącznie 205 nagród, w tym:
35 Grand Prix i 31 nagród Diplome d’Honneur i 70 złotych medali
Spośród najwybitniejszych wyróżnionych artystów i rzemieślników warto wspomnieć:
Zofię Stryjeńską, która otrzymała 4 Grand Prix, wyróżnienie specjalne oraz Legię Honorową.
Jana Szczepkowskiego, który zyskał Grand Prix za kapliczkę Bożego Narodzenia.
Zygmunta Kamińskiego: Otrzymał nagrodę za projekty nowych polskich banknotów.
Warsztaty Krakowskie: Nagrodzone Grand Prix za prezentację wysokiej jakości rękodzieła i wzornictwa użytkowego.
![MI93AF1 Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemys?u [Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes], Pary? 1925. Ekspozycja polska w Dziale wn?trz przy Esplanadzie Inwalidów - ?yrandol w pokoju do pracy, projekt Mieczys?awa Kotarbi?skiego; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 - 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy, wyroby z w?ókien / papier / karton; odbitka fotograficzna: wys. 17,6 cm, szer. 13,9 cm, podk?adka: wys. 33,1 cm, szer. 40,4 cm; DI 67069/82 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/MI93AF1-qn6h2mwgyetqidievnhs3gfvynz9gvm0pzjrdorv6o.jpg)
![MIDZYN1 Mi?dzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemys?u [Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes], Pary? 1925. Sekcja polska. Rze?ba Stanis?awa Szukalskiego "Narodziny my?li", 1916 r.; Photo REP (Pary? ; studio fotograficzne ; fl. 1925); 1925 (1925-00-00 - 1925-00-00); Pobrano z systemu MUZA Muzeum Narodowego w Warszawie; fotograficzne / odbitka fotograficzna; wyroby z w?ókien / papier / papier fotograficzny / papier bromo?elatynowy, wyroby z w?ókien / papier / karton; odbitka fotograficzna: wys. 21,1 cm, szer. 15,4 cm, podk?adka: wys. 33,1 cm, szer. 40,4 cm; DI 67069/122 MNW; Wszystkie prawa zastrze?one.](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/MIDZYN1-qn6h82ewfy9dl9mf6006i33rit7lxx66sv8r78pz8g.jpg)
![[object Object] [object Object]](https://studioprostychform.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/object-Object-qn6iui1pb693ckqry9b8ic9cz572gj5gu39f8i2wf4.jpeg)