Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa
Pawilon polski na wystawie w Paryżu w 1925 roku zachwycał już samą swoją bryłą. Zaprojektowany przez Józefa Czajkowskiego, wyróżniał się na tle modernistycznych konstrukcji, czerpiąc inspirację z folkloru i architektury Podhala. Pomimo tradycyjnych inspiracji, pawilon został zbudowany z nowoczesnych materiałów, takich jak żelbet i szkło. Połączenie tradycji i nowoczesności stało się znakiem rozpoznawczym polskiego designu.
Pawilon został usytuowany na prawym brzegu Sekwany, w pobliżu mostu Aleksandra III. Ta prestiżowa lokalizacja zapewniała mu dużą widoczność i przyciągała tłumy zwiedzających.
Miał kształt wydłużonego prostokąta, zwieńczonego szklaną 23-metrową wieżą, o metalowej konstrukcji podświetlaną w nocy (efekt ten cieszył się zachwytem publiczności, chętnie odwiedzającej pawilon po zmroku). Ściany zewnętrzne były pokryte jasnym tynkiem i ozdobione geometrycznymi wzorami inspirowanymi motywami ludowymi. Główne wejście do pawilonu prowadziło przez reprezentacyjny dziedziniec, otoczony drewnianymi ławami rzeźbionymi w stylu ludowym.
Dziedziniec Pawilonu zdobiła rzeźba Henryka Kuny Rytm przedstawiająca młodą dziewczynę w lekkiej, tanecznej pozie. W podcieniach atrium umieszczono sgraffitowe herby polskich miast ze zgeometryzowanymi dekoracjami roślinnymi autorstwa Wojciecha Jastrzębowskiego.
Wnętrze pawilonu polskiego zachwycało bogactwem form, kolorów i materiałów. Prezentowano tam meble, tkaniny, ceramikę, szkło i inne wyroby rzemieślnicze, które stanowiły kwintesencję stylu art déco. Sam pawilon był podzielony na trzy części: foyer, salon reprezentacyjny i salę ekspozycyjną.
Sercem pawilonu był salon reprezentacyjny. Było to przestronne ośmiokątne pomieszczenie, nakryte szklaną kopułą. Podłoga salonu była wyłożona mozaiką z rombów, kwadratów i trójkątów wykonanych z różnych gatunków polskiego drewna. Ściany zdobiły monumentalne freski autorstwa Karola Tichego, przedstawiające sceny z historii Polski. Wewnątrz znajdowały się również meble zaprojektowane przez czołowych polskich projektantów, takich jak Józef Czajkowski i Wojciech Jastrzębowski.
Sala ekspozycyjna była podzielona na kilka sekcji, w których prezentowano różne rodzaje wyrobów rzemieślniczych. Zwiedzający mogli podziwiać m.in.: meble, tkaniny i tapety, ceramikę i szkło, rzeźby i elementy dekoracyjne.
Za sukcesem pawilonu polskiego stała grupa utalentowanych artystów
i rzemieślników. Wśród nich znaleźli się m.in.:
Karol Tichy: malarz i grafik, twórca monumentalnych dekoracji ściennych.
Zofia Sryjeńska: malarka i graficzka, autorka projektów tkanin i tapet
inspirowanych folklorem.
Jan Szczepkowski: rzeźbiarz, pedagog.
Józef Czajkowski: architekt i projektant mebli, autor wielu cenionych
projektów.
Na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 roku Polacy odnieśli ogromny sukces, zdobywając łącznie 205 nagród, w tym:
35 Grand Prix i 31 nagród Diplome d’Honneur i 70 złotych medali
Spośród najwybitniejszych wyróżnionych artystów i rzemieślników warto wspomnieć:
Zofię Stryjeńską, która otrzymała 4 Grand Prix, wyróżnienie specjalne oraz Legię Honorową.
Jana Szczepkowskiego, który zyskał Grand Prix za kapliczkę Bożego Narodzenia.
Zygmunta Kamińskiego: Otrzymał nagrodę za projekty nowych polskich banknotów.
Warsztaty Krakowskie: Nagrodzone Grand Prix za prezentację wysokiej jakości rękodzieła i wzornictwa użytkowego.