W przyszłym roku będziemy świętować wyjątkową rocznicę. Stulecie Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu, na której pawilon polski osiągnął ogromny sukces.
Polscy artyści opuścili Paryż z wieloma medalami i nagrodami a ich nazwiska stały się znane w całej Europie.
Naszym konkursem chcemy zachęcić architektów wnętrz i projektantów do uczczenia artystów i rzemieślników epoki i już teraz zacząć obchody tej wyjątkowej rocznicy.
Zwycięzcy konkursu Artformy
12 września o godzinie 18:00 w Studio Prostych Form w Warszawie odbyła się gala finałowa konkursu.
Podczas tego wyjątkowego wieczoru zostały ogłoszone wyniki konkursu i otworzono wystawę prac finalistów.
Pierwsze miejsce w konkursie zdobył zespół z Poznania: Marika Stanisławska, Mikołaj Sołtysiak i Grzegorz Kurzawa, za projekt stolika-rzeźby. Jury doceniło ten projekt za szlachetność formy, geometryczny charakter, dobór materiałów oraz niekonwencjonalne rozwiązania.
Zwycięski projekt już wkrótce będzie można zobaczyć na naszym stoisku na targach Warsaw Home & Contract.
Stolik kawowy
Marika Stanisławska, Grzegorz Kurzawa, Mikołaj Sołtysiak
Projekt jest sumą współpracy projektantów z Poznania – Mariki Stanisławskiej, Grzegorza Kurzawy oraz Mikołaja Sołtysiaka.
Inspiracją do stworzenia stolika było polskie art Deco, szlachetność form, geometria oraz nieszablonowe rozwiązania. Prosty kształt mebla jest wynikiem myśli projektantów oraz swego rodzaju kontrastem do zastosowanych w nim wyselekcjonowanych materiałów.
Geometryczny kształt zmiękczony opływowym bokiem nadaje czystą i oszczędną formę meblowi. Wyrazu dodaje odważne wykonanie, które łączy ze sobą charakterystyczne nieregularne piękno czeczoty z elegancką lustrzaną powłoką powstałą w wyniku polerowania stali. Mebel skupia uwagę na dekoracyjnym i użytkowym aspekcie.
Obracany górny korpus powoduje, że będzie mógł być odbierany codziennie w inny sposób, a lustrzana powłoka będzie adaptować stolik do wnętrza, w którym się znajduje. Dodatkowo stolik posiada możliwość przechowywania, która pomoże utrzymać porządek, a jednocześnie jego eklektyczne wzornictwo nada unikatowy charakter wnętrzu.
Jest to mebel – rzeźba, która odnajdzie się w roli stolika kawowego, nocnego czy nawet mini konsoli w niewielkich przestrzeniach domowych.
Cytując dr. Krystynę Łuczak-Surówkę, członkinię jury:
„Zwycięski projekt jest najpełniejszą odpowiedzią na zadanie postawione w konkursie ARTFORMY 2024. Łączy piękno z funkcjonalnością, jest nowoczesny i zarazem odwołuje się do tradycji polskiego projektowania sprzed 100 lat.
W latach 20. XX wieku inspiracje czerpane z ludowej sztuki i rzemiosła stały się podstawą języka geometrii, synonimu nowoczesności. W XXI wieku język ten, choć uległ znaczącym zmianom, jest dla nas wciąż aktualny.
Geometria form, najbardziej wyrazisty składnik tożsamości nagrodzonego projektu, łączy historię i dzień dzisiejszy w sposób czytelny, czysty i naturalny. Naturalne jest również podejście do materiałów. Dekoracyjny rysunek drewna i lustrzane odbicia metalu współgrają z prostotą form. Dwóch form trafnie ustawionych względem siebie proporcjami. Form nawiązujących charakterem do dokonań polskiego Art Deco rodem z paryskiej wystawy światowej 1925 roku, a zarazem autorskich. Form połączonych i jednocześnie dających możliwość ruchu, zmiany, indywidualnego podejścia do kompozycji. Elastyczność rozwiązania tego mebla pozwala na różnorodne zastosowania we wnętrzu. Podkreśla zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne walory projektu. Zwycięski mebel to dialog. Dialog dwóch geometrycznych form w przestrzeni. Dialog siły i szczerości dwóch materiałów silnych. Dialog potrzeb designu i sztuki. Dialog estetyki i funkcji. Dla wielu użytkowa strona będzie mniej czytelna niż to jak mebel ten „żyje” jako obiekt w przestrzeni.
Stolik i schowek są tu bardziej ukryte niż oczywiste. Potrzeba tajemnicy i indywidualności, dwa magnesy XXI wieku, są ostatnim szlifem decyzji jury, którego głosami główną nagrodę w konkursie ARTFORMY 2024 zdobył projekt KOOPERAT”
Projekty wyróżnione:
Toaletka Eclipse
Patrycja Suszek-Rączkowska
Prosta forma mebla nawiązuje zaobleniami oraz materiałami wykończeniowymi do stylu art déco. Jest jednocześnie odpowiednio masywna jak i lekka w odbiorze. Mosiężny cokół wraz z mocowaniami tworzy swoistego rodzaju szkielet mebla. Jego elementy doskonale składają się w całość bez zbędnychi widocznych śrub, bez użycia siły. Okrągłe szuflady niczym drewniane klocki obracają się na dekoracyjnych prostych mosiężnych zawiasach umożliwiając dostęp do zawartości szuflad. To hołd dla nowoczesności. Tak jak lustro w kształcie elipsy osadzone w mosiężnym mocowaniu, podparte kulą, zabawnie przekrzywione – czuć w nim ducha art déco i awangardowe podejście do formy. Jednocześnie przywodzi na myśl fazy księżyca, oddaje jego zmienny charakter i tajemniczość – stąd nazwa „Eclipse”. W toaletce nie brakuje nawiązania do folkloru – okrągły inkrustowany wzór umieszczony na blacie na osi szuflad, którego środek odwzorowuje ich wymiar i kształt, to motyw zaczerpnięty z podhalańskich wzorów rozety góralskiej. Wykończenie fornirem czeczot to jedna z opcji nawiązująca stricte do stylu art déco. Mebel możemy modyfikować nadając mu jeszcze bardziej nowoczesny charakter poprzez wybór innych wykończeń. Modyfikacji jest wiele, tak jak wielu jest różnorodnych odbiorców i wnętrz mieszkalnych.
Komoda
Magdalena Kuranowska, Anna Białkowska, Dariusz Michałkowski
Kontraforma
Mała komoda na „pełzającej”, geometrycznej nodze inspirowana jest twórczością Edwarda Trojanowskiego. Wykonana jest z jasnego drewna, dębowego, co nadaje jej naturalny, ciepły wygląd. Komoda składa się z trzech zamykanych sekcji, z drzwiczkami ozdobionymi półokrągłymi elementami – odpowiednio wklęsłymi lub wypukłymi, które pełnią rolę uchwytów. Te geometryczne detale tworzą na froncie harmonijny, niesymetryczny wzór, nadając meblowi unikalny charakter. Podstawa komody wykonana jest z ciemniejszego drewna w kolorze bordowym i ma nietypowy, ząbkowany kształt, który wprowadza dynamiczny element do całej bryły. Ten kontrast między prostotą górnej części a złożonością podstawy sprawia, że mebel może być centralnym punktem w aranżacji wnętrza.
Konsola "Niezapominajka"
Ewa Burak
Buket Studio
Konsola Niezapominajka to praktyczny mebel o wyrazistym charakterze. Jej osobliwy wyraz stanowią: mocny korpus skontrastowany ze smukłymi, toczonymi nogami, na które „nawleczono” zgeometryzowane, kwiatowe korale. Całość wykonana z litego drewna dębowego, wykończonego lakierem (dark oak).
Wymiary produktu (szerokość x głębokość x wysokość): 100 x 36 x 90 cm
Materiały wykończeniowe: lite drewno dębowe, lakierowane
Detale i konstrukcja: szuflady otwierane za pomocą frezów. Konsola będzie w pełni stabilna, dzięki mocowaniu do ściany.
Komoda "Fasada"
Maja Drążkowska
Komoda „Fasada” czerpie swoją inspirację z fasady polskiego pawilonu autorstwa Józefa Czajkowskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 roku. Proporcje elementów dekoracyjnych drzwiczek komody są zaprojektowane w taki sposób, by oddawały rytm fasady budynku, który emanuje stylem Art Deco. Projekt komody „Fasada” to harmonijne połączenie estetyki Art deco z funkcjonalnością, dbałością o każdy detal i przemyślane proporcje elementów, opartych na modułach. Komoda posiada prostokątną formę, która oddaje geometryczne bryły charakterystyczne dla stylu Art Deco. Ciemne odcienie barwionego drewna wzbogacone są o złociste akcenty mosiądzu w uchwytach i nóżkach, które tworzą harmonijną i elegancką paletę barw. Komoda wykonana jest z wysokiej jakości drewna, zapewniającego trwałość i naturalne piękno. Przerwa pod blatem, nawiązująca kształtem do dachu budynku, stanowi oryginalny detal wzorniczy. Wysoka jakość wykonania i materiały użyte w projekcie gwarantują trwałość i funkcjonalność mebla.
W dobie szybkich i nietrwałych produktów, komoda „Fasada” zwraca uwagę na dbałość o środowisko poprzez powrót do trwałych materiałów i ponadczasowych proporcji. Użycie wytrzymałych materiałów sprawia, że mebel może służyć wielu pokoleniom, minimalizując potrzebę wyrzucania przedmiotów.
Komoda „Fasada” to elegancki i trwały mebel, który łączy w sobie piękno detali stylu Art Deco z nowoczesną funkcjonalnością, stanowiąc doskonałe rozwiązanie dla miłośników ponadczasowego designu.
Konsola
Krystian Jandura
Projekt konsoli łączy elegancką prostotę polskiego artdeco ze współczesnymi trendami obserwowanymi we wzornictwie. Zgeometryzowana bryła nawiązuje do opartej na prostych podziałach architektury Polskiego Pawilonu z 1925 r. Użycie forniru eksponującego rysunek drewna odnosi się do wykorzystywania czeczoty w meblach lat 20 XX w. Operowanie światłocieniem czerpie z charakterystycznego dla tego okresu rzeźbiarskiego opracowania form, a minimalizm obiektu stawia go na granicy zakorzenienia w tradycji i teraźniejszości.
Toaletka
Magdalena Kuranowska, Anna Białkowska, Dariusz Michałkowski
Kontraforma
Toaletka z ukrytą skrytką pod blatem stoi na czterech geometrycznych nogach, których kompozycja inspirowana jest twórczością Mieczysława Kotarbińskiego i jego projektami mebli do pracy. Nowoczesna interpretacja tego stylu łączy elegancję z funkcjonalnością, oferując rozwiązanie idealne dla osób ceniących estetykę i praktyczność. Dzięki sprytnie zaprojektowanej skrytce umieszczonej pod rzeźbionym blatem, w części przed lustrem można wygodnie przechowywać podręczne kosmetyki i akcesoria, zachowując jednocześnie porządek na powierzchni toaletki. Lustro toaletki wyeksponowane jest w prostej, minimalistycznej formie, która kontrastuje z ozdobnym blatem, tworząc zrównoważone połączenie. Połączenie klasycznych inspiracji z nowoczesnym podejściem do funkcjonalności sprawia, że toaletka doskonale wpisuje się we współczesne trendy wnętrzarskie, będąc jednocześnie stylowym i praktycznym elementem wyposażenia.
Stolik "Deko"
Anna Doczekalska
Jak dziś, niespełna sto po przełomowej wystawie, postrzegamy rzemiosło i technologię?
– Obecnie maszyny inspirują technologiami projektowania i wytwarzania, nie wyglądem zewnętrznych pokryw. A rzemiosło staje się pojęciem wyrażającym osobistą relację z przedmiotem i umiejętność jego wykonania, niekoniecznie ręcznie. Stąd forma ze sklejki, bazująca na ludowej twórczości, wykonanana frezarką CNC.
Konsola / toaletka
Katarzyna Kacik i Aleksandra Poprawa-Ożga
houmi projekty wnętrz
Projekt płytkiej konsoli, która może spełniać również rolę toaletki. Gabaryt mebla sprawdzi się w wąskich przedpokojach i małych sypialniach. Blat i fronty wykonane z płyt fornirowanych. Owalne nogi toaletki otwieralne, fronty pokryte drewnianymi półwałkami. Funkcjonalność zapewnia połączenie szuflad w górnej części i półek ukrytych w nogach. Mebel zapewnia też wygodne miejsce na wsunięcie siedziska.
Komoda
Natalia Glazer-Wika
Funkcjonalny i estetyczny projekt komody w nowoczesnym wydaniu.
Wspólna praca artystów, która złożyła się na sukces i połączyła wiele elementów w całość.
To właśnie zainspirowało mnie do stwprzenia tego projektu i do nawiązania do polskiego pawilonu w Paryżu.
Drewno, kamień, stal i wyszywana, gruba tkanina na frontach to moja odpowiedź na współpracę projektantów i rzemieślników i duży ukłon w stronę prac między innymi Zofii Stryjeńskiej.
Przesuwane na stalowych profilach materiałowe fronty pozwalają zmieniać wygląd komody i decydować co chcemy pokazać a co chcemy zachować tylko dla siebie.
Stolik kawowy
Magdalena Kuranowska, Anna Białkowska, Dariusz Michałkowski
Kontraforma
Stolik kawowy to nowoczesna interpretacja mebla z sali kilimów w pawilonie polskim na Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu, zaprojektowanego przez Edwarda Trojanowskiego. Projekt nawiązuje do historycznego wzoru, ale jednocześnie wprowadza innowacyjne rozwiązania. Stolik wyróżnia się wyjątkową dekoracyjną nogą, której forma przyciąga wzrok i nadaje całości elegancki, artystyczny charakter. Uwagę przykuwa także subtelny detal podstawy, który podkreśla jej lekkość i finezję wykonania. Kluczowym elementem tego projektu jest jednak wykorzystany materiał – stolik ma być wykonany z arkuszy plastiku pochodzącego z recyklingu. Dzięki temu mebel łączy w sobie estetykę z funkcjonalnością, odpowiadając na współczesne potrzeby ekologiczne i promując zrównoważony design. W ten sposób stolik staje się nie tylko pięknym dodatkiem do wnętrza, ale także manifestem odpowiedzialności środowiskowej.
Zadanie konkursowe
Wyzwól swoją kreatywność i zaprojektuj mebel inspirowany polską sztuką!
Cofnij się w czasie do 1925 roku i zanurz się w bogatej historii polskiej ekspozycji na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu. To właśnie tam polski design zachwycił świat swoją elegancją, funkcjonalnością i innowacyjnością.
Teraz nadszedł czas, abyś Ty mógł stworzyć coś wyjątkowego! Weź udział w konkursie i zaprojektuj mebel wolnostojący, który czerpie inspirację z tamtych czasów.
Zadanie
Co możesz zaprojektować?
- – Stolik kawowy
- – Konsolę
- – Komodę
- – Stolik nocny
- – Toaletkę
Pamiętaj o limitach:
Wysokość: maksymalnie 150 cm
Głębokość: maksymalnie 100 cm
Szerokość: maksymalnie 100 cm
Nagroda:
Realizacja projektu
Organizator wyprodukuje jeden egzemplarz nagrodzonego mebla i zaprezentuje go na targach Warsaw Home & Contract 2024.
Promocja
Zwycięski projekt zostanie szeroko promowany na stronie internetowej Organizatora, w mediach społecznościowych, w prasie branżowej oraz podczas wystawy pokonkursowej.
Wystawa pokonkursowa
Wybrane projekty zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej.
Paryż 1925: Art déco i polski pawilon
Wyobraź sobie Paryż lat 20. XX wieku. Miasto tętni życiem, sztuka rozkwita, a na ulicach króluje szyk i elegancja. Właśnie w tym klimacie odbywa się Międzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu, prawdziwe święto designu i innowacji.
Polska, świeżo odzyskana niepodległość, z dumą prezentuje swój pawilon. Zaprojektowany przez Józefa Czajkowskiego i Bohdana Pniewskiego budynek zachwyca awangardową formą i bogatą ornamentyką. Inspiracją dla architektów były motywy z polskiego folkloru, połączone z geometrycznymi wzorami i nowoczesnymi materiałami.
Wnętrze pawilonu to prawdziwa skarbnica polskiego wzornictwa. Zwiedzający mogą podziwiać meble, tkaniny, ceramikę, szkło i inne przedmioty codziennego użytku, zaprojektowane przez czołowych polskich artystów. Wystawa staje się manifestem polskiego art déco, stylu łączącego w sobie elegancję, funkcjonalność i narodowe inspiracje.
Pawilon Polski odnosi ogromny sukces. Zdobywa Grand Prix i Złoty Medal wystawy, a jego nowatorski design staje się inspiracją dla artystów z całego świata. Wystawa w Paryżu to nie tylko prezentacja polskiego wzornictwa, ale też ważny moment w budowaniu wizerunku Polski na arenie międzynarodowej. Pokazuje ona światu, że Polska jest krajem nowoczesnym, kreatywnym i otwartym na nowe idee.
Harmonogram
26 kwietnia
2024
22 lipca
2024
Koniec nadsyłania zgłoszeń konkursowych.
12 września
2024
23-26 październik
2024
Targi WARSAW HOME & CONTRACT na których zaprezentowany będzie zwycięski projekt
26 kwietnia
2024
nowy termin!
22 lipca
2024
Koniec nadsyłania zgłoszeń konkursowych.
12 września
2024
23-26 październik
2024
Targi WARSAW HOME & CONTRACT na których zaprezentowany będzie zwycięski projekt
Warunki uczestnictwa
Konkurs jest otwarty dla wszystkich osób pełnoletnich, zajmujących się projektowaniem lub aranżacją wnętrz, studentów kierunków projektowych oraz zespołów projektowych.
Aby wziąć udział:
1. Zapoznaj się z regulaminem konkursu dostępnym na stronie www.studioprostychform.pl/konkurs
2. Wypełnij formularz zgłoszeniowy i prześlij swój projekt do 22.07.2024 roku.
3. Czekaj na ogłoszenie wyników konkursu, które nastąpi podczas uroczystej gali finałowej w dniu 12 września 2024 roku.
Kryteria oceny prac konkursowych :
Tematyczna odwaga i perfekcja.
Czy zaskakujesz jurorów świeżym spojrzeniem i kreatywnym podejściem do zadanego tematu?
Materiały z pomysłem.
Czy dobór materiałów świadczy o Twojej trosce o środowisko i zrównoważony rozwój?
Oryginalność i innowacja.
Czy Twój projekt wnosi coś nowego do świata designu i rozwiązuje problemy w nieoczywisty sposób?
Piękno i funkcjonalność w parze.
Czy projekt łączy w sobie komfort użytkowania z walorami wizualnymi, tworząc harmonijną całość?
Gotowość do realizacji.
Czy potencjał rynkowy i produkcyjny projektu jest obiecujący i czy projekt może odnieść sukces komercyjny?
Jury
Ciekawostki o wystawie w Paryżu 1925:
Pytania i odpowiedzi
Wymogi mamy dość luźne stąd brak bardzo precyzyjnych określeń.
Przede wszystkim projekt musi się dać zrealizować, więc rysunki mają mieć wszystkie niezbędne wymiary (wysokości, szerokości, głębokości, kąty i promienie – jeśli w projekcie są gięcia), określenie materiałów i kolorów.
I to w zasadzie wszystko.
Rysunków (plików) ma być maksymalnie 3 sztuki na 1 projekt.
Nie ma znaczenia technika przygotowania rysunków (w jakim programie czy rysunek odręczny). Ważny jest format przesyłania. Prosimy o pdf, czyli plik zamknięty do edycji – aby nic się podczas otwierania nie „popsuło”
Wizualizacje mają przede wszystkim pomóc technologom i Jury wyobrazić sobie, jak ma wyglądać gotowy mebel.
Warto jedynie pamiętać, że wybrane projekty (wizualizacje) będę eksponowane na wystawie konkursowej i mediach, możesz więc zadbać o aspekt estetyczny modeli.
Modele nie muszą być wykonywane w żadnym konkretnym programie, mogą to być również odręczne rysunki. Ważne, aby przedstawiały zaprojektowany mebel w formie przestrzennej.
Każdy projekt ma mieć maksymalnie 5 ujęć (5 jpg.)
Oczywiście! Trzeba tylko pamiętać, że każdy projekt to oddzielne zgłoszenie.
Jeśli planujesz przesłać 3 projekty to prosimy o trzy oddzielne zgłoszenia.
Twój projekt ma być inspirowany paryskimi targami, ale nie musi ich odtwarzać!
W Paryżu w 1925 roku pokazano nie tylko głęboko polskie motywy – które widać na pierwszy rzut oka, ale przede wszystkim harmonię, spójność, piękno ukryte w detalu, odwagę w projektowaniu, niebanalne połączenia.
Czy to nie jest wspaniała inspiracja?
Konkurs jest dla projektantów w każdym momencie rozwoju zawodowego i kariery. Wspaniałe pomysły nie są uzależnione od dorobku.
I tu powtórzę!
Konkurs jest dla projektantów w każdym momencie rozwoju zawodowego i kariery. Wspaniałe pomysły nie są uzależnione od dorobku.
A reklama, które się wiąże z udziałem w konkursie… hm… myślę, że zawsze jest wskazana.
Oczywiście!
Zapraszamy by zaprezentować w konkursie zawartość portfolio, zrealizowane projekty (czasem aż szkoda by jakiś mebel był tylko w tym jednym domu!)
Projekty z szuflady, zapomniane koncepcje, koncepcje odrzucone ze względu na …budżet, trudny materiał,
brak umiejętności stolarza, z którym współpracuję na co dzień, itd.…,
koncepcje, które czekają na odpowiedniego klienta, koncepcje które czekają na odpowiedni metraż i klimat…
Nasz konkurs to jest właściwe miejsce, aby pokazać co w duszy gra!
Termin przesyłania prac został przedłużony do 22 lipca 2024 do północy. Zachęcam jednak by nie czekać do ostatniej chwili
Sprawdź, czy spakowałaś/ spakowałeś je przed wysyłką?
Każdy projekt (rysunki i modele) ma być spakowany (Zip, Rar) i wysłany jako jeden załącznik do zgłoszenia.
Strona nie przyjmuje luźnych plików jpg i pdf.
Jeśli nie wiesz, jak to zrobić to napisz do mnie, przeprowadzę Cię krok po kroku.
Jeśli nie masz programu do pakowania tutaj przesyłam link do bezpłatnego programu 7-zip: https://7-zip.org/a/7z2406-x64.exe (link do strony: https://7-zip.org.pl/#google_vignette)
Warto mieć go na komputerze
Po przesłaniu pliku z danymi zawsze powinnaś/ powinieneś dostać potwierdzenie. Jeśli z jakiegoś powodu nie otrzymałaś/ małeś maila bardzo proszę o kontakt na adres konkurs@studioprostychform.pl lub do mnie agnieszka@studioprostychform.
A może masz inne pytania lub coś innego powstrzymuje Cię przed wysłaniem zgłoszenia? Pisz śmiało na adres konkurs@studioprostychform.pl lub na agnieszka@studioprostychform.
Postaramy się pomóc!
ZGŁOSZENIA ZOSTAŁY ZAMKNIĘTE!
Zapraszamy 12 września na uroczystą galę, na której zostaną ogłoszone wyniki konkursu.